Ako vybrať bicykel
1. Ako vybrať veľkosť rámu bicykla
3. Ako vybrať správny typ bicykla
1. Ako vybrať veľkosť rámu bicykla
Kupujete nové bicykel pre seba, partnerku alebo deti? Ak už máte vybrané, zostáva vybrať správnu veľkosť rámu. Ukážeme vám, že aj tento proces môže byť v niektorých situáciách celkom zábavný. Výsledkom bude bicykel, ktorý jeho jazdcovi padne ako dobre strihaný oblek. Skvele ovládateľný, pohodlný a prinášajúci presne tie pocity z jazdy, pre ktoré cyklistika bije v našich srdciach.
.
Chcem zistiť správnu veľkosť:
- 1.1 horského bicykla
- 1.2 cestného bicykla
- 1.3 detského bicykla
- 1.4 elektrobicykla
- 1.5 gravel/cyklo-krosového bicykla
- 1.6 mestského bicykla
1.1 Horská kola
Kategória horských bicyklov, tzv. „emtébéčiek“, je dnes naozaj široká. Preto môže záležať na tom, či vyberáte konzervatívne „pevňák“ na cestovanie a kochanie sa prírodou, alebo moderné „celopéro“ pre zábavu pod lanovkou a ďalšie uspokojenie adrenalínových túžob. Presvedčiť sa o tom môžete sami, keď ako správne zapálení cyklisti porovnáte čísla geometrií bicyklov s rôznymi typmi zamerania jazdy. Tí milimetre a sklony sa fakt líšia! Preto odporúčame pozrieť sa na celú vec o niečo širšie. Viete napríklad, aké sú vaše osobné preferencie? Kde budete najčastejšie jazdiť a koľko času máte na to, byť v sedle? U horského bicykla platí, že pocity môžu niekedy prevážiť samotné meranie. Okrem výšky postavy existuje aj meranie výšky rozkroku (a tam prichádza tá sľubovaná zábava). Podrobne túto techniku popisujeme u cestných bicyklov.
tabuľka veľkostí – horské bicykle Specialized – cross country
tabuľka veľkostí – horské bicykle Specialized – enduro
tabuľka veľkostí – horské bicykle Specialized – zjazd
TIP č. 1
Ak zistíte, že sa nachádzate presne medzi dvoma rámovými veľkosťami, platí, že pri výbere tej väčšej získate stabilnejší a pokojnejší bicykel s nepatrne väčším priestorom medzi sedlom a riadidlami. Takisto sedlovú trúbku nebudete musieť vytiahnuť z rámu až k oblakom, aby ste našli ideálnu polohu. Naopak, pri výbere menšieho rámu bude celý bicykel živší a hravejší. Ideálnu pozíciu pre dlhé vychádzky však môžete hľadať o niečo ťažšie.
TIP č. 2
Viete k vašemu horskému bicyklu, ktorý pôjde do „cyklistického dôchodku“, nájsť na stránkach výrobcu geometriu? Potom nie je nič jednoduchšie, než ju porovnať s geometriou nového MTB – vybraného nástupcu. Pri porovnávaní odporúčame porovnať aj dĺžky predstavcov. Tie môžu posed pekne natiahnuť alebo skrátiť! Kedysi bývali predstavce všeobecne dlhšie.
TIP č. 3
Univerzálnu tabuľku rámových veľkostí vždy berte len ako orientačnú. U jednotlivých výrobcov horských bicyklov sa môže označenie trochu líšiť. Jeden dá na výber zo troch veľkostí a ďalší pokojne z piatich. Výsledok je napríklad, že M je u inej značky L.
Ponuku horských bicyklov nájdete tu: Horská kola
…späť na začiatok článku 1. Ako vybrať veľkosť rámu bicykla
1.2 Cestné bicykle
Že by malo kolo padnúť rovnako ako dobre strihaný oblek platí pri cestných bicykloch dvojnásobne! Špecifický, športovo strihaný posed vyžaduje presné miery, inak sa môžu ozvať bolesť kolena alebo chrbát. Potom môžete na vytúžené dobývanie priesmykov a veľké výkony zabudnúť...
Teraz ale koniec obavám, prechádzame na zábavnú časť! Tou je meranie výšky rozkroku. Je pre výber správnej veľkosti užitočné a môže byť aj zábavné, ak napríklad chcete nový stroj darovať sebe aj partnerke a meriate teda oboch!
Meranie vykonávajte naboso a oblečte si cyklistické kraťasy. Ak je to možné, vyhľadajte pomoc druhej osoby. Najprv sa teda jeden z vás postavte rovno chrbtom ku stene. Vezmite vodováhu a vložte si ju medzi stehná.
Oboma rukami a pri súčasnom udržiavaní vodováhy vo vodorovnej (k tomu je dobré sledovať bublinku) polohe ju pritisnite k rozkroku tak, ako by ste sedeli v sedle. Potom zmerajte vzdialenosť od horného okraja vodováhy k podlahe.
Namerená hodnota je tou správnou výškou rozkroku! Ak máte chytrý mobil s integrovanou vodováhou a laserovým meriačom vzdialenosti, môžete použiť aj ten. U partnera/partnerky jednoducho opakujete celý postup.
Teraz ideme počítať!
veľkosť cestného bicykla = nameraná výška rozkroku x koeficient 0,66
TIP č. 1
Vnútorná dĺžka nohy má významný vplyv na konečnú veľkosť rámu – toto meranie je potrebné vykonať obzvlášť presne, najlepšie niekoľkokrát – ráno, na obed a večer – budete prekvapení, ale nebojte sa, ráno môžete namerať rozdiel 1 – 2 cm oproti večernému meraniu. Je to úplne normálne – počas dňa sa kosti postupne „usádzajú“. Takže čo potom? Zvoľte priemer!
TIP č. 2
Meranie výšky rozkroku môžete vykonať aj pre horské „MTB“ bicykle, ktorým sa venujeme v prvej kapitole. Pozor – u nich sa mení koeficient! Vzorec vyzerá nasledovne:
veľkosť MTB bicykla = nameraná výška rozkroku x koeficient 0,56
TIP č. 3
Najrýchlejšie cestné bicykle sú stroje určené na časovky a triatlon. Pozícia jazdca na nich je prísne športová a aerodynamická. Geometria časovkových bicyklov podlieha, na rozdiel od bicyklov pre triatlon, prísnym pravidlám Medzinárodnej cyklistickej únie UCI. Platí pri výbere teda nejaká špeciálna rada? Odporúčame hlavne sledovať našu tabuľku, ktorá je špeciálne určená pre tieto bleskurýchle špeciály.
Ponuku cestných bicyklov nájdete tu: Cestné bicykle
…späť na začiatok článku 1. Ako vybrať veľkosť rámu bicykla<
1.3 Detské bicykle
To, že deti rastú ako z vody, spôsobilo rozmnoženie akéhosi nešváru zo strany rodičov. Často sa stretávame s tým, že sa kupujú bicykle, do ktorých deti ešte len dorastú. Pozor na to! Predstavte si seba na obrovskom bicykli. Bavilo by vás na ňom jazdiť? A teraz si predstavte, že sa s tým má malý cyklista a jeho krátke končatiny popasovať. Ľahko môžete najlepší šport na svete totálne znechutiť. Takže väčší bicykel nikdy nekupujte, platí?
Preto odporúčame pred kúpou detského bicykla využiť rovnaký postup merania výšky rozkroku, ako popisujeme u cestných bicyklov. Vek detí nemusí byť tým najlepším parametrom. Každý proste rastie iným tempom. Možno to poznáte aj vy, ak vás v škole smiali, že ste prcek alebo dlháň!
TIP č. 1
U detských bicyklov si nepleťte veľkosť rámu s priemerom ráfikov. Údaj, ktorý je udávaný, znamená práve priemer ráfiku.
TIP č. 2
Pri kúpe detského bicykla je oveľa dôležitejšie, aby dieťa dosiahlo celým chodidlom na zem, než aby malo presne vyladený posed ako rodičia. Táto dôvera a pocit bezpečia zaručí, že jazda bude zábavou.
TIP č. 3
Deti nedokážu oceniť maximálnu výbavu svojho bicykla. Sledujte radšej a nebojte sa spýtať, či je bicykel predovšetkým ukážkovo funkčný a ľahký. Napríklad odpružené vidlice obyčajných detských bicyklov (20" - 24") zvyčajne skoro vôbec nefungujú pod detskou váhou a navyše sú ťažké. Potrebujú ich teda?
Ponuku detských bicyklov nájdete tu: Detské bicykle
…späť na začiatok článku 1. Ako vybrať veľkosť rámu bicykla
1.4 Elektrocykle
Výber elektrobicyklov dnes zahŕňa doslova všetky klasické cyklistické kategórie od mestských priblíženiach po drsné, celoodpružené bestie. Ich geometria sa vďaka moderným pohonom a lepšej integrácii akumulátora do rámu priblížila klasickým bicyklom na milimetre. Napriek tomu disponujeme špeciálnymi veľkostnými tabuľkami priamo pre elektrobicykle, aby váš výber mohol byť dokonalý.
Ponuku elektrobicyklov nájdete tu: Elektrobicykle
…späť na začiatok článku 1. Ako vybrať veľkosť rámu bicykla
1.5 Gravel a cyklokrosové bicykle
Gravel a cyklokrosové bicykle majú odlišnú geometriu než cestné bicykle, aj keď na prvý pohľad vyzerajú podobne. Výber veľkosti však prebieha rovnako a správna voľba je dôležitá, či už sa chystáte objavovať nové dobrodružstvá s gravelom alebo naplniť vlastné závodné ambície na blatistejšom cyklokrosovom podujatí. Z tohto dôvodu máme tabuľku veľkostí priamo pre tieto bicykle.
Ponuku gravel a cyklokrosových bicyklov nájdete tu: Gravel a cyklokrosové bicykle
…späť na začiatok článku 1. Ako vybrať veľkosť rámu bicykla
1.6 Mestské bicykle
Pohodlná jazda po meste, cestovanie aj ukazovanie parády na náplavke. To sú mestské bicykle, s ktorými to môže byť trochu zložité pri výbere veľkosti, pretože niektorí výrobcovia uvádzajú veľkosť UNI. To je spôsobené najmä sklonom sedlovej trubky, ktorá predlžuje posed, a prípadne nastaviteľným predstavcom, ktorý upravuje pozíciu za riadidlami. Napriek tomu veríme, že unifikácia nemusí byť vždy správnym riešením a pre naše bicykle do mesta máme vlastnú tabuľku.
Ponuku mestských elektrobicyklov nájdete tu: Mestské elektrobicykle
--------------------------------------
Stále si neviete rady s výberom veľkosti rámu bicykla? Potom vás čakajú naši kolokrámníci a vymoženosti, ako je precízne nastavenie posedu RETÜL FIT, ktorý umožňuje presnú 3D analýzu pohybu vášho tela. Ale pozor, potom už zo sedla nebudete chcieť zísť vôbec! :-)
…späť na začiatok článku 1. Ako vybrať veľkosť rámu bicykla
2. Aký rozmer kolies zvoliť
Už dávno neplatí, že pri kúpe horského bicykla automaticky kupujete „šestadvacítku“. Jednotný rozmer, aký majú napríklad cestné a crossové bicykle, je pri MTB pasé. Niekto sa novému trendu vypletených obručí o priemere 27,5" a 29" mohol spočiatku smiať, iní možnosť voľby optimisticky vítali, ale faktom je, že každý rozmer našiel svoje miesto a každý má svoje plusy a mínusy. Viete, ako si medzi nimi vybrať? Správna voľba vám totiž do veľkej miery ovplyvní zážitok z jazdy. A o to predsa ide!
Chcem si vybrať podľa:
2.1 Vyberám podľa postavy a pohlavia
Výška postavy by vždy mala zodpovedať veľkosti samotného bicykla. A áno, ideálne aj priemeru vypletených kolies. Preto zbytočne nepozerajte na to, aký je trend alebo čo vozia vaši priatelia. Nenechajte sa ovplyvniť ani tým, že sledujete svetový pohár v cross-country alebo Enduro World Series. Najčastejšie totiž uvidíte aj malých pretekárov a pretekárky na 29-palcových kolesách. Zapamätajte si, že títo profesionáli majú veľa nadpráce, disponujú veľkou silou a techniku majú dokonale zvládnutú. V bežnom svete platí, že ak meriate menej ako 170 cm, stojí za úvahu menší priemer než 29 palcov, aj keď je to v súčasnosti najvyhľadávanejšia varianta. Ak nie ste trénovaní, môže vám veľký priemer pripadať ťažkopádny, pomalý a zbytočne by ste sa nadreli, najmä cyklistky. Jeho výhody, ako väčšia efektivita pri prekonávaní prekážok, komfort a bezpečnosť, by boli úplne preč. Priemer 27,5" je pre menších jazdcov a jazdkyne skvelým kompromisom, lepšie sa s ním akceleruje aj zatáča, bicykel môže byť čitateľnejší v technických pasážach, čo prináša viac zábavy, keď na to príde. A kam sa stratili klasické 26", ktorým sa jazdný prejav 27,5" viac podobá ako 29"? V súčasnosti je okrem najlacnejších horských bicyklov u dospelých modelov ťažko nájdete. Slúžia predovšetkým pre juniorov do výšky 150 cm a pre okrajové závodné alebo freestyle disciplíny, kde majú zase svoje prednosti.
TIP č. 1
Niektorí výrobcovia u dámskych, ale aj pánskych horských bicyklov pri menšej rámovej variante rovno ponúkajú priemer 27,5". Výber vám tak uľahčia.
TIP č. 2
Stáva sa, že u elektrobicyklov si jazdec menšieho vzrastu povie, že veľký priemer nevadí, pretože mu pomôže roztočiť a rozbehnúť elektromotor. To síce áno, ale elektromotor už nijako nepomôže pri manipulácii v technických pasážach, ktorá môže byť ťažšia aj vzhľadom na celkovú váhu e-biku.
2.2 Vyberám podľa štýlu jazdy
Viete, kde predovšetkým budete na novom bicykli jazdiť? Ste skôr typ, ktorý si užíva pokojné výletné jazdy, alebo vás baví búšiť do pedálov a zdolávať rôzne prekážky? Sveziete sa najradšej po peknej lesnej cestičke, alebo vás nenaplní nič iné než technická stezka v trailcentru a bike parku? Veľký priemer vás poteší komfortom a setrvačnosťou pri pokojnej jazde, ale aj v technických, predovšetkým v rozbitých pasážach má svoje plusy. S dobrými plášťami garantuje najlepšiu priľnavosť, oporu pri stúpaní a brzdný účinok, pretože má zo všetkých priemerov najväčšiu styčnú plochu s terénom. Veľké kolo tak nezapadá do dier a cez sériu nerovností lepšie prejde. Tým sa pre vás stáva bezpečnejšie, stabilnejšie a predvídateľnejšie. V zmienenom teréne to ale môže byť tak trochu nuda (záleží aj na geometrii rámu bicykla) a ak máte radi živú jazdu a baví vás hľadať ideálne stopy, kudy ísť, potom stojí za zváženie 27,5". To, ako s menšími kolesami váš bicykel ožije, je viditeľné predovšetkým v uzavretých zákrutách alebo na skokoch. Riešením môže byť aj tzv. „mullet“ bike – nový trend, ktorý kombinuje 29" vpredu a 27,5" vzadu. Takýto bicykel má stále skvelú priechodnosť terénom, dobre drží stopu, ale zároveň zostáva agilný v zákrutách vďaka menšiemu kolu vzadu. Priemer 26" je vyhradený vďaka svojej hravosti a živosti jazde v najviac technických disciplínach – pumptrack, dual slalom, freestyle MTB. A takéto bicykle nie sú pre bežné jazdenie nijako vhodné.
TIP č. 1
Aká je tuhosť vypletených kolies v teréne? V prípade bočnej tuhosti kolies platí, že čím väčší priemer a dlhšie drôty, tým väčšia tendencia ku krúteniu celku, čo sa negatívne prejavuje hlavne pri akcelerácii a v zákrutách. Z našich skúseností však vieme, že u lepších kolies sú dnes rozdiely pre bežného jazdca takmer neznateľné. Aj tak však apelujeme na to, aby ste si pravidelne kontrolovali a dotiahli všetky kolesá, najmä 29" (ale najlepšie všetky rozmerové varianty).
TIP č. 2
Laborujete nad tým, aký veľký zdvih vidlice, prípadne aj rámu zvoliť? Predstavte si, že 29" kolesá poskytujú pocit malého pasívneho odpruženia. 100 mm vám bude u 26" pripadať úplne inak než u 29", predovšetkým ak majú objemnejšie plášte.
2.3 Vyberám podľa svojej techniky a skúseností
Čiastočne sme už niečo z tejto časti načali v predchádzajúcich odstavcoch. Tak si to poďme pekne zhrnúť! Považujete sa za bežného hobby jazdca, aktívneho človeka v plnej sile už máte niečo najazdené? Potom vás bezpochyby najväčší priemer poteší najviac a užijete si jeho prednosti. Jazda bude pohodlná a istá, len tak niečo vás nevyvedie z miery, vyššiu hmotnosť veľkých kolies nepocítite. Ak sa do tejto pomyselnej kategórie jazdca chcete iba dostať a ste doteraz zvyknutí na starú školu v zmysle 26", zvážte 27,5". Zmenu veľkosti vám garantujeme, že takmer nepoznáte. Čo však spoznáte, bude lepší jazdný komfort, akcelerácia a stále veľmi priaznivá váha a ľahké, živé ovládanie. To vám uľahčí vyladiť techniku jazdy. Kolesá s veľkosťou 27,5" vám bezpochyby prídu najviac univerzálne a ťažko vás niečím nepríjemne prekvapia.
TIP č. 1
Spomínané vlastnosti berte len orientačne. Veľmi záleží aj na geometrii rámu a celkovej váhe bicykla. Snažíme sa vám priblížiť ten najryznejší štandard, klasiku, s ktorou sa stretnete u nami predávaných značiek.
2.4 Vyberám podľa toho, ako hovoria čísla
Ľahšie vypletené kolesá umožňujú lepšie akcelerovať a znižujú celkovú hmotnosť bicykla. Keď by ste vzali rovnaké výplety všetkých troch dostupných priemerov a porovnali ich, zistíte, že hmotnosť kolesa o rozmere 27,5" je len o 5 % vyššia v porovnaní s 26", zatiaľ čo 29" koleso je oproti 27,5" ťažšie o ďalších 7 %. Zaujímavé je, ako váha pri takej malej zmene rastie, že? Pri zrýchľovaní platí, že každý ušetrený gram vám pomôže ísť o niečo rýchlejšie a s menšou námahou.
Podobne sa čísla menia aj pri prekonávaní prekážok, ale naopak v prospech devätnástok. Posúďte opäť, ako hovoria čísla - 29" koleso šesťcentimetrovú hranatú prekážku prekoná o 14 % efektívnejšie a ľahšie než 26" koleso, v prípade kolesa 27,5" je to 9,8 % oproti 26".
A aká je styčná plocha s terénom, ktorú spomíname v predchádzajúcich odstavcoch pri jednotlivých priemeroch? 26" sa dotýka zeme približne na 6 cm, 27,5" už dokonca na 8 cm a 29" ešte o 1 cm poskočí vo svoj prospech. A ako už viete, kde je viac priľnavosti, tam je viac trakcie! S ňou súvisí aj istota a stabilita jazdca na bicykli.
3. Ako vybrať správny typ bicykla
Hľadáte nový bicykel pre seba, svoju partnerku alebo deti? Výber môže byť nielen radosť, ale aj starosť, pretože nikdy nebolo na výber toľko cyklistických kategórií. Vybrať ten najvhodnejší bicykel môže byť naozaj oriešok. Psychológ by to nazval rozhodovacou paralýzou. Našťastie s naším článkom/príručkou sa k nej určite nedopracujete.
Či už vyberáte bicykel pre seba alebo pre niekoho iného, musíte presne vedieť, čo od neho bude jazdec očakávať. Kde bude bicykel najčastejšie jazdiť? Aké bude najčastejšie využitie? Bude to víkendovka alebo každodenný spoločník? Alebo možno s cyklistikou len začínate a neviete, čo vlastne hľadáte? Položte si tieto otázky, zamyslite sa nad nimi a potom sa môžeme vrhnúť na rozdelenie…
Chcem zistiť, či je vhodné:
- 3.1 horský bicykel pevný
- 3.2 horský bicykel celoodpružený
- 3.3 elektrobicykel
- 3.4 crossové/trekingové bicykel
- 3.5 cestný bicykel
- 3.6 gravel/cyklokrosový bicykel
- 3.7 mestský bicykel
3.1 Horský bicykel pevný
Bezpochyby najpopulárnejšia cyklistická kategória osloví každého s aspoň trochu dobrodružným srdcom a záľubou v aktívnom živote, ktorý zahŕňa častý pobyt v prírode. Lesné cesty a chodníky, polné cesty aj jednoduchšie singltreky sú doménou pevných horských bicyklov, tzv. hardtailov. A jasne, nestratíte sa ani na ceste alebo asfaltovej cyklotrase, kde však dominujú trekingové, crossové a predovšetkým cestné bicykle, ktorým ťažko „stíhate“. Naopak v ľahkom teréne budete kráľom vy!
Hardtail definuje pevný rám, odpruženú vidlicu (lacnejšia pružinová, drahšia vzduchová), najčastejšie kotúčové brzdy, rovné široké riadidlá, zodpovedajúci počet prevodov a vypletené kolesá o priemere 29", 27,5" alebo dnes už raritne 26". Na tému voľby správneho priemeru kolies sme spracovali samostatný článok – Aký rozmer kolies zvoliť. Rovnako koncipované sú aj dámske horské bicykle, ktorých pevný rám má viditeľne nižšiu hornú rámovú trubku.
Vhodné
- ľahký terén
- nezpevnené cesty
- lesné a polné cesty
Menej vhodné
- cesta
- mesto
TIP
Stojí za to priplatiť si za karbon? Nezabudnite, že vstupné karbonové modely využívajú nižšie rady komponentov! Hliníková varianta za tú istú cenu bude pravdepodobne v plnej „náloži“. Váhovo sa obe bicykle často dorovnajú. Vyššia karbonová rada, to už býva iná pieseň. Takéto biky sú pripravené aj na závodné využitie a vážia pokojne o 3 kg menej než základný model.
.
Ponuku pevných horských bicyklov alebo chcete-li hardtailov nájdete tu: Pevné horské bicykle
3.2 Horské kolo celoodpružené
Tam, kde pevné horské kolo nestačí, uspokojí svého jezdce „full“. Přináší větší míru komfortu a je připraven pro zdolávání náročnějšího terénu – kořenových nebo kamenitých pasáží. Jízda na něm může přinést větší adrenalin a vyřádit se dá skvěle v trailcentru nebo bikeparku dle jezdeckých zkušeností. Rozdělení takových kol je hlavně podle zdvihů a geometrie – XC (100–120mm), Trail (120–140mm), All-mountain (140–160mm), Enduro/Freeride (160–180mm), Downhill (180–200mm). Čím vyšší je zdvih, tím náročnější terén bike s jistotou zvládá. Zároveň se ale stává méně vhodný na běžné vyjížďky, protože široké pláště s vysokým dezénem mají vyšší odpor, kolo je těžší a „houpe“. Tzn. propružuje při šlapání.
Kvalitní celoodpružené horské kolo vždy znamená větší investici. Jezdec by se měl připravit, že se o takové kolo musí také starat. Zanedbaná údržba nebo špatné nastavení může ze sebelepšího biku udělat podprůměrné kolo!
Vhodné
- ľahký aj ťažký terén
- trail centrum
- nezpevnené cesty
- lesné a polné cesty
Nevhodné
- cesta
- mesto
TIP
Celoodpružený bicykel možno jednoducho premeniť na hardtail, ak tlmič disponuje Lock-outom (uzamknutím jednotky). Snáďno potom dôjdete a vyjdete k začiatku vášho obľúbeného trailu. Nastavenie oboch pružiacich jednotiek totiž rozhodujúcim spôsobom ovplyvňuje jazdné vlastnosti bicykla. Manuál výrobcu, ako všetko nastaviť, vám bude pomáhať rovnako ako mechanik v dielni!
.
Ponuku celoodpružených horských bicyklov, tzv. fullov nájdete tu: Celoodpružené horské bicykle
3.3 Elektrobicykel
Elektrickú asistenciu môžete zvážiť, ak kamaráti nestíhajú vás alebo naopak, ak vás nestíha partnerka, nemáte čas na zlepšovanie kondície, a predovšetkým ak máte pohybový hendikep a viac síl sa hodí. Veľkou výhodou je, že väčšina dnešných moderných elektrobicyklov sa správa podobne ako bežné bicykle a rozdeľuje ich iba rozdiel v hmotnosti. Motor a akumulátor spolu vážia niekoľko kilogramov, preto celková hmotnosť môže bežne presiahnuť 20 kg. Nebojte sa, to je skutočne štandard...
Najpopulárnejšou variantou aj vďaka ideálnemu rozloženiu hmotnosti je použitie stredového pohonu a akumulátora na/vo spodnej rámovej trubke. Lacnejšie elektrobicykle majú pohon riešený motorom v náboji a batériu na nosiči alebo medzi sedlovou trubkou a zadným kolesom. Nevýhodou býva horšie vyváženie a niekedy menej citlivé dávkovanie výkonu.
Vybrať vhodný typ elektrobicykla môžete aj podľa ostatných kategórií, ktoré v tomto sprievodcovi uvádzame.
.
Ponuku elektrobicyklov nájdete tu: Elektrobicykle
3.4 Crossové/trekingové kolo
Crossové alebo trekkingové kolo stojí za zváženie, ak cítite, že terénne schopnosti horského bicykla nevyužijete. Sú skvelou voľbou hlavne pre cykloturistiku, kedy jazdec kombinuje spevnené a nespevnené cesty s kilometrami cyklotrás. Koncepcia crossových a trekkingových bicyklov je veľmi podobná, crossové bicykle však mieri na viac športovo založených jazdcov, trekkingové na pokojnejšiu jazdu a praktickú stránku vďaka doplnkom, ako sú blatníky, nosič, svetlá a ďalšie vybavenie, vďaka ktorému sa hodí aj ako dopravný prostriedok medzi mestami. Tak isto sú na tom aj dámske bicykle charakteristicky nízkym rámom.
Crossové a trekkingové kolo definuje rám podobný horskému bicyklu, odpružená predná vidlica s malým zdvihom pre zvládnutie ľahkého terénu a bicykle s úzkymi plášťami o priemere 28" – teda rovnako ako u cestných bicyklov. Posed je komfortný, vzpriamený a neunavuje ani na celodenných vychádzkach, na ktoré sa tieto prevažne cykloturistické bicykle skvele hodia.
Vhodné
- cyklotrasy
- mesto
- lesné a poľné cesty
Menej vhodné
- náročnejší terén
TIP
Výhodou trekkingových aj crossových bicyklov môže byť aj praktická stránka, vďaka úchytom pre ďalšie doplnky – brašne, nosiče, držiaky na mapy a iné. Priaznivci bikepackingu si tak prídu na svoje.
.
Ponuku crossových a trekkingových bicyklov nájdete tu: Crossové a trekkingové bicykle
3.5 Cestné kolo
Hovorí sa, že cyklistika je len jedna… Áno, reč je o cestných bicykloch. Každý s vášňou pre rýchlosť, ľahkosť pohybu a športové výkony by mal cestné kolo zvážiť, ak mu jazda v teréne nič nehovorí. A ak sa vám zdá, že sú si cestné bicykle všetky podobné, ste na omyle! Tu platí, že rozdiely v milimetroch môžu hrať veľkú rolu. Čo je nemenné, sú aspoň kolesá s úzkymi, hladkými plášťami o priemere 28" (700C). Lacnejšie cestné bicykle do 30 000 Kč sú zvyčajne zamerané viac na komfort a pohodlie, posed a ovládanie nie je striktne závodný. Špičkové modely síce nemusia nevyhnutne priniesť horší komfort vďaka pokročilému spracovaniu a pružným vlastnostiam karbonu, aj tak ide o športovejšie modely, čo pocítite hneď pri prvom šliapnutí do pedálov, keď cítite, ako chce kolo letieť dopredu! Výber správnej veľkosti rámu je v tomto prípade absolútne kľúčový, preto odporúčame tento článok – Ako vybrať veľkosť rámu bicykla.
Vhodné
- cesty
- asfaltové cyklotrasy
Menej vhodné
- všade mimo pevnej cesty
TIP
Ak túžite po cestnom bicykli, ale zistíte, že vám športový posed vadí aj kvôli riadidlám „beranom“, nezúfajte – je tu riešenie! Fitness bicykle sú od cestných odvodené a jazdia s šikovným jazdcom podobne rýchlo, ale majú rovné riadidlá ako krosové bicykle, takže posed je vzpriamenejší a pohodlnejší.
.
Ponuku cestných bicyklov, tzv. žiletiek, nájdete tu: Cestné bicykle
3.6 Gravel/cyklistické krosové kolo
Cyklistické krosové kolo
Gravel bike alebo chcete-li "Štěrkolet"
Koncept cestného bicykla, ktorý si poradí aj mimo cesty, má svoju závodnú podobu – cyklokrosové kolo a rekreačne dobrodružnú podobu – gravel bike. Cyklokrosové stroje často nie sú pre bežné jazdenie moc pohodlné (sú veľmi tuhé a pomerne krátke), preto mimo závodné použitie vždy odporúčame gravel, ľudovo „štěrkolet“. Na takomto bicykli nájdete všetky známe prvky z cestného bicykla, takže „berany“, 28" kolesá a cestné alebo špeciálne gravel pohony. Širšie a odolnejšie sú plášte s hrubším dezénom a komfort pre jazdu v teréne môže poskytovať aj špeciálne riešenie „mini“ odpruženia vidlice alebo predstavca, alebo pružné vzpery zadnej stavby. S gravelem budete jazdiť rýchlo, ako na ceste, tak aj v ľahkom teréne, ale komfort horského bicykla mimo pevné cesty samozrejme nečakajte. Gravel môže byť aj skvelý „zimák“ – druhý bicykel do nepriaznivých podmienok, keď cestná „leštenka“ odpočíva v garáži.
Vhodné
- cesty a cyklotrasy
- spevnené cesty s horším povrchom
- polné a lesné cesty
Menej vhodné
- rozbitý terén
TIP
Komfort „štěrkoletu“ môžete jednoducho zvýšiť výmenou jediného komponentu - karbonovou sedlovkou, ak ju kolo už nemá. Tieto sedlovky ľahko pružia a lepšie pohlcujú vibrácie.
.
Nabídku gravel bikov zvaných štěrkolety a cyklokrosov najdete tu: Gravel a cyklokrosové bicykle
3.7 Městské kolo
Po meste sa dá jazdiť štýlovo, prakticky a hlavne bezpečne. Jazdné kolo ako dopravný prostriedok dáva úplný zmysel hlavne v dnešnej dobe plnej zápch a večne preplnených ulíc automobilmi. Často sa tak stáva, že jazdné kolo v meste zastáva úlohu jedného z najrýchlejších dopravných prostriedkov. Tak nechajte auto doma, provetrajte hlavu a urobte niečo pre svoje zdravie!
Jednoduchý vzhľad, praktické doplnky, rýchle plášte a veľmi pohodlný, vzpriamený posed, vďaka ktorému máte dobrý výhľad na cestu aj cez autá, robia z mestského bicykla perfektného spoločníka. To, že niektoré mestské bicykle nemajú na prvý pohľad prehadzovačku, môže znamenať dispozíciu prevodovky v náboji zadného kolesa, preto vždy sledujte špecifikáciu, aby ste nekúpili kolo s jedným prevodom, ktorý vám nemusí stačiť, ak budete jazdiť strmými ulicami do kopca. Cyklistky poteší veľký výber štýlových bicyklov s nízkym rámom, ktorý umožní jazdu v sukni bez pohoršenia okolia!
Vhodné
- cesty a cyklotrasy
- mesto
Menej vhodné
- mimo pevnej cesty